Autorzy przedstawianego Czytelnikowi numeru „Studiów Kulturoznawczych” – zainspirowanego przez zogniskowany wokół tej właśnie tematyki panel na III Zjeździe Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego „Kultury w ruchu. Migracje, transfery, epistemologie”, który odbył się 21 września 2017 r. w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – podjęli niełatwe zadanie zbudowania kulturoznawczej charakterystyki cyberkultury w dobie radykalnych przemian. Skupili się na takich zagadnieniach szczegółowych, jak rola humoru w komunikacji zapośredniczonej komputerowo (Katarzyna Kucharska), AI i transhumanizm (Roman Bromboszcz), konstruowanie tożsamości przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych (Piotr Cichocki), migracje i migranci (Małgorzata Durzewska, Rafał Cekiera, Piotr Jakubowski), przybierający różne postaci aktywizm w cyberprzestrzeni (Agnieszka Dytman-Stasieńko, Magdalena Kamińska), fenomen memu internetowego i jego migracji kulturowych (Jakub Nowak), przekraczanie społecznych norm i tabu (Rafał Węgrzyn i Jakub Kuś, Emilia Stachowska), konstruowanie wernakularnych systemów przeciwwiedzy (Katarzyna Marak i Miłosz Markocki), zróżnicowane formy wspólnotowości kształtujące się w cyberprzestrzeni (Samuel Maruszewski), wreszcie rola „starych” mediów w nowym pejzażu medialnym i praktyki odbiorcze nowej, ukształtowanej przez cyfrowe media publiczności (Magdalena Jackowska). Numer uzupełniają recenzje książkowe. Życzymy inspirującej lektury.
Czytaj w ISSUU.COM
powrót
Zapraszamy do lektury „Studiów Kulturoznawczych” w nowej edycji. Ukazująca się od 1995 r. seria wydawnicza Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu zawierała teksty teoretyczne, analizy i rozmowy znanych badaczy, którzy podejmowali problemy wyznaczające kierunki myślenia w badaniach kulturoznawczych, a jednocześnie prezentowała polskiemu czytelnikowi problemy obecne w refleksji światowej. Do dzisiaj tomy te są poszukiwane zarówno przez studentów, jak i dojrzałych badaczy. Przekształcając „Studia Kulturoznawcze” w regularnie ukazujące się czasopismo, chcemy kontynuować znakomitą tradycję serii.
Zapraszamy do zapoznania się z listą praktycznych informacji dla autorów tekstów publikowanych w Studiach Kulturoznawczych. Przestrzeganie ich zapewni nam miłą i efektywną współpracę.
Wymogi edytorskie
Przypisy
H. Buczyńska-Garewicz, Milczenie i mowa filozofii, Warszawa 2003, ss. 17-18.
P. Sloterdijk, Gorliwość Boga. O walce trzech monoteizmów, przeł. B. Baran, Warszawa 2013, s. 6.
J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata, Lublin 1999, ss. 22-23.
J. Assmann, Kultura pamięci, przeł. A. Kryczyńska-Pham, (w:) M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków 2009, s. 55.
R. Koschany, Semiotyka miasta: od lektury „tekstu” do interpretacji jako praktyki miejskiej, „Studia Kulturoznawcze” 1(3)/2013, s. 109.
M. Kamińska, Praktyki żałobne w Internecie, „Kultura i Historia” nr 23, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/4803, [3.05.2013].
Skróty
P. Sloterdijk, Gorliwość Boga…,, s. 56.
Po otrzymaniu artykułu przez Redakcję wiadomość informująca o rozpoczęciu procedury publikacji zostaje przesłana do Autora drogą mailową. Wszelkie dalsze uzgodnienia i konsultacje między Redakcją, Recenzentem i Autorem odbywać się będą za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Każdy nadesłany artykuł przechodzi dwustopniową procedurę recenzowania – wewnętrzną i zewnętrzną. Pomyślne przejście etapu recenzji wewnętrznej (redakcyjnej) oznacza zakwalifikowanie tekstów do wejścia w zasadniczy proces recenzji, czyli do przesłania ich do recenzentów zewnętrznych.
Po uzyskaniu recenzji zewnętrznej Autor pracy zostajeprzez Redakcję poinformowany o jej wyniku i otrzymuje treść recenzji w formie pisemnej z jednoznacznie sformułowanym wnioskiem co do przyjęcia lub odrzucenia artykułu. W przypadku obecności w recenzji uwag krytycznych Autor powinien wprowadzić do tekstu sugerowane poprawki. Artykuł zostaje przyjęty do publikacji po wprowadzeniu doń postulowanych przez Recenzentów zmian i uzyskaniu ostatecznej pozytywnej recenzji.Redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania w tekściedrobnych poprawek edycyjnych oraz językowych bez porozumienia z autorem.
Redakcja dokłada wszelkich starań, by Recenzenci byli jak najbardziej kompetentni w danej dziedzinie oraz by Recenzent i Autor recenzowanego tekstu nie pozostawali w bliskich relacjach osobistych ani zawodowych.Redakcja dba również o to, by unikać konfliktów interesów bądź okoliczności mogących obniżyć społeczną wiarygodność procedury recenzyjnej.Podczas procedury recenzyjnej zachowywane są zasady poufności i anonimowości.
Powyższa procedura recenzowania jest zgodna z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Formularz recenzjiCzasopismo naukowe „Studia Kulturoznawcze” oraz wszystkie zamieszczone w nim materiały są powszechnie dostępne i mogą być wykorzystywane do celów naukowych, edukacyjnych, poznawczych i niekomercyjnychbez konieczności uzyskiwania każdorazowej zgody Autorów i Redakcji. Nadesłanie artykułu do publikacji traktowane jest jako zgoda Autora na udostępnienie swojej pracy i informacji w niej zawartych do powyżej wymienionych celów.W takich przypadkach należyjedynie wskazać źródło, z którego zaczerpnięte zostały informacje.Pobieranie opłat za dostęp do materiałów zawartych w naszym piśmie lub ograniczanie do niego dostępu jest zabronione.
Przesyłane do Redakcji teksty muszą stanowić oryginalne prace, uprzednio nigdzie nie publikowane i nie przedkładane innym redakcjom lub wydawcom. Autorzy nadsyłanych artykułów ponoszą odpowiedzialność za uzyskanie zezwoleń na publikowanie materiałów, do których prawa autorskie są w posiadaniu osób trzecich. Publikacja materiałów chronionych prawem autorskim jest możliwa pod warunkiem uprzedniego dostarczenia przez Autora do Redakcji pisemnej zgody właściciela praw autorskich.
Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Nauki iSzkolnictwa Wyższego w celu przeciwdziałania przypadkom ghostwriting oraz guestauthorshipudział wszelkich osób, które przyczyniły się w jakikolwiek sposób do powstania artykułu, a nie zostały jednoznacznie określone jako jego współautorzy, powinien być uwzględniony i jasno określony w publikacji. Praktyki ghostwriting oraz guestauthorship są przejawem nierzetelności naukowej, zatemwykryte przez Redakcję przypadki będą demaskowane włącznie z powiadomieniem instytucji zatrudniających Autorów. Autorzy zgłaszanych prac są zobowiązani dozadeklarowaniawkładu każdego z nich w powstanie publikacji wraz z podaniem afiliacji oraz kontrybucji (informacji o tym, kto jest autorem wkładu koncepcyjnego). Główną odpowiedzialność za prawdziwość tych danych ponosi Autor zgłaszający pracę.
rok 2015
Nauka zawsze interesowała się ciałem, ale filozofia w którymś momencie je porzuciła. Dziś zresztą widać, że nie tylko porzuciła, pozwalając naukowcom i inżynierom robić z nim, co zechcą, ale również naraziła je na rozszarpywanie przez różnego rodzaju ideologie. Nasze ciała zostały sprzedane systemowi wymiany kapitalistycznej i poddane różnego rodzaju technologiom mającym je usprawniać, dodawać im mocy. Ciało kiedyś stanowiło nośnik jednostkowej woli, dziś stało się co najwyżej składnikiem populacji (Michel Foucault), którą trzeba sterować. Gilles Deleuze stwierdzi, że kapitalizm restauruje „sztuczne terytorialności” w postaci różnych wiar czy form, których nie da się już wpisać w żadną hierarchię, a ciało to maszyna złożona z organów, których funkcje są rozłączne (dlatego Deleuze i Guattari proponują nowy holistyczny paradygmat „ciała bez organów”). Wszystko dziś jest równoważne, równouprawnione, ponieważ skuteczność wyparła wszystkie inne wartości. Pod tym kątem programuje się również nasze ciała. Wiek XX coraz częściej zwraca się ku ustaleniom, że doświadczenie umysłowe jest w pełni cielesne, a zarazem często pozostawia zabiegi wokół ciała w paradygmacie kartezjańskim. Dziś znów trzeba powrócić do przedstawienia spektrum idei związanych ze źródłowym pojęciem cielesności – hyle – w znaczeniu ogólnym, całościowym, strukturalnym. Przywrócić jednostkowemu ciału należny mu status, uczynić je podmiotem namysłu – to zadanie filozofii w XXI wieku.
powrótGhostwriting, guest authorship, plagiat i autoplagiat są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.). Redakcja będzie dokumentować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania i naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce.
W kwestii dobrych praktyk i zasad etyki publikacyjnej Redakcja stosuje się do zaleceń Committee on Publication Ethics (COPE). Wersja polska zaleceń dostępna w przekładzie Ewy Rozkosz i Sylwii Ufnalskiej.
powrótRedaktor naczelna dr Magdalena Kamińska
Sekretarz redakcji - dr Tomasz Żaglewski
Informacje na temat możliwości zakupu wysyłkowego Studiów Kulturoznawczych >>
Poznańska Księgarnia Akademicka ul. Fredry 10, 61-701 Poznań
Księgarnia Uniwersytecka WNS ul. Szamarzewskiego 89 D, 60-569 Poznań